ساکولنت ساق عروس (اشوریا الگانس)
نوشته شده توسط : hr

ساق عروس

ساق عروس  -  HEN AND CHICKS
ECHEVERIA ELEGANS : نام علمی
  CRASSULACEAE  - کراسالاسه : خانواده
مکزیک : بومی منطقه
Mexican Snowball, Mexican Gem, Hen and Chicks, White Mexican Rose,اشوریا الگانس : نام های دیگر

خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
مخلوط 3 قسمت شن درشت و یا پرلیت، 2 قسمت خاک باغچه، 2 قسمت خاک هوموسی، زغال چوب  
17 درجه سانتیگراد  
کمی مرطوب  
متوسط

elegans Echeveria (اشوریا الگانس ) گونه های گیاهی در خانواده Crassulaceae کراسولاسه است و نام رایج آن "hen and chicks" یا "مرغ و جوجه" است.
این گیاه زینتی بومی آمریکای لاتین و مکزیک است و بسیار مناسب جهت نگهداری در منازل و آپارتمان ها می باشد
این گونه دارای برگ های زیبا و گوشتی به رنگ سفید مایل به آبی است که پهنای آن ها به 15 سانتیمتر می رسد
ساق عروس نیازمند مکانی آفتابی میباشد
خاک مورد نیاز این گیاه مخلوطی از 3 قسمت شن درشت و یا پرلیت، 2 قسمت خاک باغچه، 2 قسمت خاک هوموسی و یک قسمت زغال چوب است
هنگام آبیاری نباید روی برگ ها آب ریخته شود، زیرا سبب آسیب رساندن به لایه مومی روی آنها و در نهایت منجر به پوسیدن برگ ها میشود
حداقل دمای قابل تحمل آن 5 درجه سانتیگراد است.
اگر برگ های پایینی شروع به افتادن کردند، نوک آنها را میتوان به عنوان قلمه استفاده نمود و گیاه جدید تولید کرد.
ازدیاد این گیاه از طریق قلمه برگ یا جوانه های انتهایی گیاه و یا پا جوش ها امکانپذیر است

: منابع  

اين گياه نور دوست است ولي آفتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول واپارتمان بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياهان را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد / از جابجایی لحظه به لحظه گلدان جدا خودداری شود.مهمترین نکته در نگهداری اینه که مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و... انتخاب وبعد از جابجایی اون خودداری نمایید تا گیاهی شاداب داشته باشید.. از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر ترددکه باعث صدمه به گیاه می شود ویا نزدیک به وسایل سرمایش ویا گرمایشی جدا خودداری شود/اجازه دهيد خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد(سطح خاک رو کمی کنار بزنید)، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد.

من حدود یک سال پیش یه ساق عروس خریدم. بعد مدتی برگهاش حالت له شده پیدا کرد و همش ریخت ( من مسافرت بودم نمیدونم آقام چی به سرش آورد!) دو تا جونه ی کوچیک داشت که بدون ریشه مونده بودن. توی خاک گذاشتمشون بعدش ظاهرا ریشه دار شدن الان کمی  رشد کردن ولی مثل قبل نشد یه ساقه ی بلند و باریک داره با برگهای لاغر و با فاصله ی زیاد. نمیدونم برای اینکه مثل قبل یه گیاه قوی و خوشگل بشه باید چه کاری براش انجام بدم.

 

سلام حدود 2 گرم کود ویزه گلهای آپارتمانی در 1 لیتر آب حل کنید وپای گلدان بریزیزید اگر گلدان کوچک است 2 گرم را در دو نوبت به فاصله 1 هفته به گلدن بدهید

من یک گیاه ساق عروس دارم که برگهای میانی آن از بیخ در حال ترک خوردن و جداشدن هستند.گلدان در معرض نور مستقیم آفتاب،پشت پنجره جنوبی،قرار گرفته و هفته ای 1 تا 2 بار به آن آب می دهم.آیا این وضعیت طبیعی است یا مشکلی وجود دارد؟

 

1بار ابیاری در هفته در اوایل بهار کافی است.سایر موارد طبیعی است

ارشوریا به نور زیاد، گرمای معمولی ، آبیاری اندک، هوای خشک و خاک قلیایی احتیاج دارد.فصل گلدهی این گیاه تابستان است.به دلیل نگهداری نامناسب گلهای گیاه شما زود ریخته است.تا خاک خشک نشده اب ندهید.

 

.چند روز این گیاه رو از باغ های گل محلات خریدم و به تهران آوردم.یک بار بهش آب دادم.ولی هر روز که میگذره برگ هاش نرم تر میشه و میریزه. یک سری آفت های ریز سیاه و سفید هم زده.مکان : پشت پنجره

ابتدا گیاهتان را بامحلول رقیق اب ولرم وصابون بدون عطر (یا چند قط ره مایع ظرفشویی)ویا حشره کش های خانگی با فاصله سمپاشی نماید. توجه کنید که فاصلهٔ اسپری حدود ۲۰ سانتی‌متر باشد ومقدار اسپره کم باشد.. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد. 2-3مرتبه وبا فاصله 3-4روز این کار را تکرار نماییدودر صورت رفع نشدن مشکل مجددا مکاتبه نمایید تا سم مناسب تجویز شود درسته که این گیاه نوردوست است ولی افتاب تند وشدید بویژه در مورد گیاهانی که قبلا در شرایط نور معمول واپارتمان بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتی میشود. گیاه را به مکانی روشن با نورغیر مستقیم و بدور از افتاب منتقل نمایید

 

در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود سپس آبیاری کنید پس از آبیاری آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید ،انتهای ساقه و خاک را با قارچکش بنومیل ضد عفونی کنید.در صورتیکه پاجوش دارد ،پاجوش ها را جدا کرده و در گلدان دیگری بکارید .

اين گياه نور دوست است ولي آفتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول واپارتمان بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياهان را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد . شرايط ايده ال رشد را که در قسمت مربوطه توضيح داده شده فراهم نماييد. برگ هايي که از اين پس مي رويند مي توانند رشد و نمو خوبي داشته باشند. به گیاه فرصت دهید تا با ايجاد شرايط مناسب رو به بهبودي برود.

چند وقتی که میشه ساق عروس خریدم از لحاظ نور پشت پنجر شمالی ست و شرایط ابدهی ودما هم مانند شرایطی که ذکر کردید هست ولی جدیدا نوک پاجوش هاش قهوه ایی خیلی تیر بعضی از برگ ها هم از وسط لکه های قهوه ای لکه های کرم روزی نوک یرگ ها میزنه واین لکه های سیاه سمت پایینم دارن میرن ممنون میشم که کمک و راهنماییم کنید 

 

 احتمالا بیمرای قارچی باشه .آبیاری را کمتر کنید ،در فاصله دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد ،آبیاری از کناره گلدان انجام شود و قسمت مرکزی گیاه خیس نشود ،نورکافی و زیاد هم به گیاه برسه (نور غیر مستقیم ) ،از قارچ کش بنومیل یا مانکوب استفاده کنید .

 

اشوریا یا ساق عروس

جام جم سرا- اشوریا (Echeveria) که به ساق عروس هم معروف است، از خانواده Crassulaceae به شمار می‌رود و گونه‌های سر‌شناس این گیاه عبارتند از: بانوی بزک شده، کلم پیچ سفید مکزیکی، اشوریای پرطاووسی و گیاه مخملی.

اشوریا‌ها عموماً مجموعه‌ای متقارن و منظم از برگ‌های گوشتی و چسبیده به زمین تولید می‌کنند. بومی مکزیک است. در این گیاهان‌ گاهی شبه ساقه‌هایی نازک یا تند می‌روید که بر بالای آن‌ها خوشه‌های کوچکی در گلهایی به رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی و زرد ظاهر می‌شود.
گونه بانوی بزک شده برگ‌هایی به رنگ سبز کمرنگ با حاشیه‌های قرمز دارد. این گیاه بندرت تولید پاجوش می‌کند.


اصول نگهداری و طریقه پرورش:

۱. نور:
همه گونه‌های اشوریا به استثنای گیاه مخملی به مدت ۴ ساعت در روز و یا بیشتر به گونه مستقیم آفتاب نیاز دارند.

۲. درجه حرارت:
در شب بین ۱۵- ۱۰ درجه و در روز بین ۲۵- ۲۰ سانتی گراد.

۳. آبیاری:
از بهار تا پاییز به آبیاری مفصل نیاز دارند. در زمستان به آب کم و تنها به قدری که از چروکیده شدن برگ‌ها جلوگیری شود نیاز دارند.

۴. کود:
۲ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه گیاهان تازه کاشته شد. را در سال اول کود ندهید.

۵. نوع خاک:
مخلوطی از خاک باغچه، کود دامی، ماسه شسته و خاک رس به نسبت مساوی

۶. تکثیر:
قلمه زنی ساقه‌ای و یا برگ‌ها. گونه گیاه مخملی علاوه بر این دو روش به وسیله مجموعه برگهایی که بر نوک ساقه‌های هرزه می‌رویند قابل تکثیر می‌باشد. (مجله جامع کشاورزی و فضای سبز)

*************************


Echeveria ( گیاه اشوریا )

blog post img

گیاه اشوریا گیاه اشوریا گیاه اشوریا

گیاه اشوریا

(گل ساق عروس)Echeveria

 
توضیحات کامل اشوریا
شرح این گیاه

اشوریا

گل ساق عروس مهمترین گونه این جنس E.setosa میباشد که بومی مکزیک است و ارتفاع آن به 8 سانتیمتر میرسد. برگهای گوشتی این گونه بصورت متراکم و روزت مانند که واجد تارهای سفید رنگ است ظاهر میشود. گلهای قرمز رنگ این گیاه بر روی ساقه گل دهنده ای به طول 8 تا 15 سانتیمتر در تمام طول تابستان ظاهر میشوند. این گیاه بندرت تولید یا جوشمینماید.

گونه های مهم دیگر این جنس که بعنوان گیاهان آپارتمانی استفاده میشوند عبارتند از:

.E.derenbergii, E.agavoides, E.elegans, E.gibbiflore "Mettalica; E.secunda در زمستان باید تقریباً آبیاری را برای این گیاهان متوئقف نمود.

نوع خاک

مخلوطی از خاک باغچه، کود دامی، ماسه شسته و خاک رس به نسبت مساوی. 2 گرم در لیتر هر دو هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه

دما ، آبیاری و نور

این گیاه به آفتاب زیاد نیاز دارد دمای مورد تحمل برای این گیاه بین 10 تا 22 درجه سانتیگراد میباشد. این گیاه به آبیاری کم احتیاج دارد یعنی سطح خاک در میان دو آبیاری سطح خاک خشک بماند.

روش های تکثیر

توسط قلمه برگ در بهار و تابستان در حرارتی که کمتر از 15 درجه سانتیگراد نباشد. و همچنین کشت بذر در اوایل بهار در حرارت 21 درجه سانتیگراد انجام میشود.

موارد استفاده

آپارتمانی

      ***********************

چگونه از اشوریا نگهداری کنیم؟

چگونه از اشوریا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

در پست قبلی با گیاه برگ بیدی آشنا شدیم در این پست سعی خواهیم کرد در مورد نحوه نگهداری گیاه اشوریا مطالبی را با شما در میان بگذاریم . اشوریا گیاهی برگی و گوشتی از خانواده کراسولاسه است. با ما باشید تا نکاتی را در مورد نگهداری این گیاه با هم مرور کنیم.

نیازهای اشوریا

اشوریا  با نام علمی Echeveria Gibbiflora  بومی  مکزیک است  گیاهی با برگ های ضخیم گوشتی و به رنگ ارغوانی است .  از این گیاه می توان در سبدهای کاشت استفاده کرد .

 

چگونه از اشوریا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

 

برای این که از وجود این گیاه بهره ببرید لازم است نکات زیر را رعایت کنید

  • خاک – برگ بیدی نیاز به خاکی سبک دارد . مخلوط خاک باغچه و هوموس و ماسه برای این کار کافی است .
  • نور – گلدان برگ بیدی را در نقاط پرنورآپارتمان و حتی در زیر نور خورشید در هوای آزاد قرار دهید  چون این گیاه نیاز به نور زیاد برای رشد دارد.
  • آبیاری – اشوریا گیاهی است با نیاز آبی متوسط و باید در فاصله دو آبیاری پای گلدان خشک شود . در زمستان هفته ای یک بار و در تابستان هر هفته دو بارگلدان را آبیاری کنید .
  • تمیز کردن برگ ها – برای تمیز کردن از اسپری آب استفاده کنید . از به کار بردن مواد شیمیایی تمیز کننده بپرهیزید .
  • دما – اشوریا گیاهی است که با دمای بالا سازگاری دارد .این گیاه را درتابستان در ۲۸ درجه نگهداری کنید . در زمستان نیز نباید دمای اتاق از ۱۸ درجه کمتر شود.
  • رطوبت – محیط اطراف این گیاه را در تابستان هفته ای یک بار مه پاشی کنید. همچنین می توانید زیر گلدانی را پرآب کنید . البته به یادداشته باشید گلدان زهکش کافی داشته باشد و زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید .
  • تغذیه – در بهار و تابستان از کودهای مخصوص رشد به مقدار یک گرم در لیتر استفاده کنید . می توانید به صورت هفته ای گلدان را با این محلول آبیاری کنید .



:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 3560
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: